lördag 1 februari 2014

Kalle Lundgren

Jag blev inkallad några minuter före utsatt tid.

Kalle gick först igenom vilka olika metoder som finns och förklarade för och nackdelar med de olika sätten. Jag sa att jag hoppas på den operation där man enbart går in via vårtgården då jag slipper de långa ärren undertill.

Innan jag träffade Kalle trodde jag att det bara fanns två olika metoder. Om jag minns rätt ritade han upp ungefär fem olika sätt. Den man väljer beror lite på bröstens storlek och vilket resultat man vill ha.

Jag sa att det är viktigt för mig med ett estetiskt fint resultat då jag gärna vill kunna vara utan tröja, jag tycker om att bada osv.

Kalle undersökte mig och kom fram till att det finns mycket hud så därför blev det varianten med lite längre snitt undertill. Men han sa också att jag har en smal rot, alltså den del där brösten sitter fast i bröstkorgen, så ärren kommer inte bli så jättelånga.

Först skär man ut bröstgården som ett litet lock och lägger åt sidan. Sedan öppnas brösten med ett snitt där underkanten av mina manliga bröst kommer vara. Genom det snittet tar man ut det som inte ska vara kvar inuti samt överskottshud och syr sedan ihop. Sist transplanteras bröstgården på rätt ställe där män har sina bröstvårtor, vilket inte är på riktigt samma ställe som hos kvinnor. Jag kommer med andra ord ha större möjlighet till ett riktigt fint resultat med den här metoden. Det kommer att behövas ytterligare en eller två operationer för korrigeringar i efterhand. Jag är beredd på det.

Besöket tog knappt 15 minuter.

Nu återstår väntan på operationstid i 3-6 månader. Med lite tur lämnar någon återbud och då kan jag få en tid med kort varsel.

Värt att notera är att Karolinskas toaletter är könade, dvs uppdelade i dam respektive herr. Det finns handikapptoaletter som är könlösa. Jag väljer herrtoaletten numera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar