måndag 15 juli 2013

Identifikation

Mitt id-kort har passerat sitt sista datum för längesedan och har dessutom fel uppgifter så det är ogiltigt flera gånger om. Med andra ord måste jag skaffa ett nytt. Men eftersom jag inte har något giltigt id får jag inget nytt utan att:
1. Ta med en nära släkting som är 18 år eller äldre och som kan identifiera sig.
2. Ta med en myndighetsperson som du har en professionell relation till.

Ettan går bort. Har försök sammanstråla med lillasystern men våra resor till storstaden vill inte ske på samma dag. Tvåan nådde framgång när jag frågade familjepedagogen. Det kan dessutom räknas som en utflykt tycker jag och sådana gör han med familjerna han arbetar med. En familj ska han ta med till Liseberg i Göteborg. Vi får åka till passexpeditionen i Helsingborg. Jag är tacksam. Livet är krångligt utan id-kort.

Men livet blir inte okrångligt inför det där anskaffandet av id. Det står kön på kortet. Jag slipper inte undan säger polisen för det är en uppgift som inte kan ändras eller tas bort. Jag känner mig kränkt men det är det ingen som förstår och ingen som bryr sig om.

Jag ringde Rikspolisstyrelsen, för enligt uppgift är det de som är högsta instans. Fick ett telefonnummer till ansvarige men fick inget svar där. Ingen har heller ringt tillbaka trots att jag bad om det. Tydligen ska det vara något avtal inom Schengenområdet som styr. Men se här då: Bishnu är först med ett tredje kön i passet.

Jag anser inte att jag är av ett "tredje kön" men jag vet så klart att jag rent juridiskt inte är man än. Men om jag fått lämna blodprov så hade det visat sig att jag inte är kvinna heller för ingen kvinna har så hög testosteronhalt. Jag ska kanske anmäla mig till OS så får vi den saken klarlagd. Men när det gäller id så är det folkbokföringen som bestämmer mitt kön.

Jag har dock hittat en lösning. Jag skaffar ett internationellt id-kort hos polisen. med fel kön. Sedan tar jag med mig mitt giltiga id till min bank, om jag lyckas hitta ett kontor med dörr och folk inuti. Inte det lättaste nuförtiden kan tilläggas. Där ansöker jag om id-kort. Bankens id kostar lite mer än polisens men jag slipper könsuppgiften för den finns inte med.  För att ansöka om id på banken måste jag dock först ha ett giltigt id. Så utan giltigt id-kort, inget nytt id-kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar