fredag 21 november 2014

Transgender day of remembrance

För första gången någonsin i Lund, hedrades offren för transfobi. Workshops och filmvisning under dagen och sedan en stillsam avslutning med ljuständning för de 226 personer som fallit offer för transfobi senaste året.  Arrangemanget präglades av värme och omtanke.

Min dotter Esmeralda hjälpte till att tända ljus. Det var som att se henne bära mitt liv i sina händer. Den nya generationen, som jag hoppas ska vara med och förändra världen. Jag darrade inombords. Min tacksamhet över att jag lever finner inga gränser.

Se artikel i Sydsvenskanhttp://www.sydsvenskan.se/ingen-sektion/transfobins-offer-hedrades/

2 kommentarer:

  1. Sonen (som numera bor i Lund) hade tänkt komma men mådde inte bra.
    Fint av er som var där och uppmärksammade dagen och hedrade minnet av offren.
    Bra att även Sydsvenskan gav publicitet om dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en väldigt bra dag och kväll. Jag fick en del fina samtal med både andra transpersoner men även med andra intresserade. Jag minns själv hur mycket det betydde för mig i början, att få prata med andra transpersoner.

      Radera