onsdag 5 november 2014

Pappa på riktigt

I dag fick jag läsa en helt underbar nyhet!

Dom i förvaltningsrätten: en transsexuell man får rätt att registreras som far till sitt barn

Detta betyder att jag kommer att bli pappa på riktigt åt min dotter. Esmeralda har kallat mig för pappa sedan december 2012. Men jag är registrerad som "biologisk mor". Det blir väldigt krångligt i alla kontakter med myndigheter, sjukvård osv. Men inte nu längre.

För övrigt kommer Rättsliga Rådet behandla min ansökan den 11 november. Det kommer sannolikt bli avslag. jag skulle egentligen ha en tid på Könsidentitetsteamet den här veckan. Men de ligger tre månader efter när det gäller återbesök så det blir inte förrän i februari.

Socialstyreslen menar att min ansökan saknar något som styrker att jag lever som man. De bryr sig inte om vad jag själv påstår. Det måste till att någon som träffat mig två gånger på två år intygar att det jag påstår är sant. Och inte vem som helst heller utan det ska vara en läkare.

Jag ska naturligtvis överklaga beslutet. Men jag kommer leva på hoppet tills jag får ett brev från Rättsliga Rådet. Jag behöver inte ta ut sorgen och frustrationen i förskott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar