tisdag 22 oktober 2013

Jag är förälder

Jag är biologisk mamma. Min dotter har kallat mig för pappa i drygt 10 månader.

Om kanske 1,5 - 2 år år är jag juridiskt en man. Det är socialstyrelsen som beslutar efter ansökan. När de sagt ja får jag nytt personnummer och räknas då som man, precis som de som föddes som män eller snarare pojkar.

Ingen har hittills kunna svara mig på hur det kommer se ut i registret när det gäller min dotter. Hennes mamma kommer inte finnas mer och vi kommer inte tillhöra varandra eftersom jag inte är hennes biologiska pappa.

Jag funderar på om jag ska begära en faderskapsutredning där det kan fastslås att jag sannolikt är hennes pappa eftersom vårt DNA rimligen bör matcha. Kan jag anmäla mamman för kidnappning och hävda att det är jag som är barnets förälder? (De kommer ändå aldrig hitta henne.)

Kan jag göra en närståendeadoption som de samkönade par gör som fått barn via insemination utomlands?

Är det inte dags att ändra på detta och skriva in "förälder" istället för "moder" respektive "fader"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar