fredag 23 augusti 2013

TV och Genus

Jag ska vara med i TV. UR kommer hit om några veckor och spelar in under tre dagar. Så här långt känns det bra. Vi har pratat i telefon flera timmar och mailat en del fram och tillbaka. Men det finns ändå en känsla att inte ha full koll på läget. Det är en ny serie som ska spelas in som handlar om familjer, att familjer kan se olika ut.

Jag tar gärna emot tips på sådant som kan vara bra att tänka på. Jag tror det blir en del prat om genus och jag är inte genusvetare, men självklart är det ett ämne som intresserar mig väldigt mycket. Konstigt vore det annars.

Genus handlar inte om att pojkar och flickor är exakt likadana om nu någon fått för sig det. Genus handlar om att alla ska ha samma möjligheter, samma frihet att själv välja vad vi tycker om att göra och vad vi inte tycker om.

Det är så jag tänker med min dotter. Därför beställde jag ett par rosa inneskor med kattprinsessor till henne i går. Hon fick själv välja mellan allihop som butiken hade att erbjuda. Alla utom de med döskallar, för döskallar tycker jag inte någon ska gå omkring med så där drog jag gränsen.

1 kommentar:

  1. Vad skoj! Alltså inte döskallarna då utan allt det andra. Jag tror inte du behöver så många tips på vad ni ska ta upp, tror det redan finns en plan från UR:s sida.. Men att ta upp transfamiljer, interagerandet med samhället- svårigheterna och vårdnadsproblematiken vid juridiskt byte är frågor som sällan berörs..

    SvaraRadera