fredag 24 maj 2013

Identitetstrassel

I dag skulle jag hämta mina nya sandaler hos närmaste paketombud. Trots att jag varit kund där i drygt ett år är de väldigt krångliga efter att jag bytt namn. Jag har åkt därifrån utan mina paket vid några tillfällen. Jag har inte fått något nytt id-kort eftersom det är ogiltigt och utan giltigt id får en inget nytt utan att ta med en  person som kan intyga att jag är jag. Men det går inte med vem som helst. Kraven är en hel lista lång så den hoppar vi över nu.

I dag hade jag med mig namnbeviset från Patent och Registreringsverket så jag kunde visa det för ombudet  men ändå skulle det krångla. Jag var vänlig, tydlig och till slut gick det bra. Personen jag pratade med ringde något samtal och när hen sa "hon" om mig rättade jag och sa "han, det är han nu". Då ändrade sig personen och sa "han". Det kändes väldigt bra. Både den jag betjänades av och en kollega var oerhört vänliga, önskade mig trevlig helg och allt kändes bara bra. Jag gör det verkligen enkelt för mig när jag är så här öppen.

Sandalerna är för övrigt riktigt sköna. Jag har provat dem här hemma hela kvällen och det finns inte en antydan till att det skulle skava eller klämma någonstans. Mina känsliga fötter är nöjda.

Hämtade min nya binder också i dag. Om sandalerna var en hit så var bindern en flopp. Jag vill inte ens kalla den binder. Möjligen sportlinne.  Den får duga hemma när jag inte behöver lika mycket effekt och istället kan välja att låta kroppen vila lite. Eller möjligen kan jag ha den när jag tränar. Jag får beställa en ny och nu får det bli en som fungerar även om en sådan går på över 500 kronor.

Jag har låtit bli att raka mig ett par veckor och tänker fortsätta så ett litet tag. Kanske kan lite skäggväxt vara till nytta för att jag ska passera. Jag hoppas det. Nyklippt är jag också och nu är det kortare än någonsin. Jag gillar det.

1 kommentar:

  1. fan vad gött att du vågade vara så öppen! fast å andra sidan, har vi något val? jag har också blivit nekad att hämta ut försändelser. jag vart också nekad att ta ut pengar inne på ett bankkontor, trots att mitt nya namn och samma gamla personnummer fanns i deras system. allt för att jag inte hade skaffat nytt körkort än. ibland undrar man om folk tror att det finns mer än en person i Sverige med exakt samma personnummer. för det är ju så de behandlar en. eller så tror de att man har stulit någon annans identitet. vilket är ännu värre egentligen. ;/ tråkigt med bindern.. jag vet allt för väl hur det känns när man väntat och längtat och sen uppfyller den vare sig förväntningarna eller funktionen när man väl får hem den. suck. om du inte väljer att träna/slappa i den, så sälj eller skänk bort den via bloggen. säkert någon som nappar och det är alltid uppskattat! lycka till oavsett!

    ps. jag har glömt att länka dig, så jag gör det.

    SvaraRadera